Ο Τειρεσίας και η ηδονή του σεξ

Απόγονος του Σπαρτού (ενός από τους πέντε πρώτους υπηκόους του Κάδμου στην Καδμεία) Ουδαίου ήταν ο Τειρεσίας. Κάποτε, ανέβηκε στον Κιθαιρώνα, είδε δυο φίδια σε ερωτική περίπτυξη και θέλησε να τα χτυπήσει με το ραβδί που κρατούσε. Αυτόματα, ο Τειρεσίας μεταμορφώθηκε σε γυναίκα. Εφτά χρόνια αργότερα, ξαναβρέθηκε στο ίδιο σημείο και ξαναείδε τα ίδια φίδια σε ίδια στάση. Επανέλαβε το χτύπημα και ξανάγινε άνδρας.

Ψηλά στον Όλυμπο, ο Δίας είχε πιάσει φιλοσοφική συζήτηση με την Ήρα, πάνω στο προσφιλές του θέμα των σεξουαλικών σχέσεων. Υποστήριζε ότι στη σεξουαλική επαφή, η γυναίκα είναι εκείνη που νιώθει την πιο μεγάλη ηδονή. Σεμνότυφη κι ελαφρά ενοχλημένη, η Ήρα επέμενε για το αντίθετο. Καθώς ο Τειρεσίας ήταν ο μοναδικός στον κόσμο άνθρωπος που είχε ζήσει και ως «πλήρης άνδρας» και ως «πλήρης γυναίκα», γινόταν αυτόματα και ο μοναδικός ειδικός που θα μπορούσε να τους λύσει την απορία. Οπότε και κλήθηκε να καταθέσει τα φώτα της γνώσης του.

«Αν υποθέσουμε ότι η σεξουαλική απόλαυση χωρίζεται σε δέκα μέρη», εξήγησε ο Τειρεσίας, «είναι η γυναίκα που χαίρεται τα εννέα, ενώ ο άνδρας μοναχά το ένα».

Μανιασμένη η Ήρα, τον τύφλωσε, ενώ ο Δίας, που τον λυπήθηκε, του έδωσε το χάρισμα να καταλαβαίνει τη γλώσσα των πουλιών και να προβλέπει το μέλλον, μαζί με τη δυνατότητα να ζήσει επτά γενιές. Υπήρχε βέβαια και η πιο πειστική εκδοχή ότι ο Τειρεσίας είχε από μόνος του αποκτήσει τα χαρίσματα της μαντικής τέχνης, τα χρησιμοποιούσε για να προλέγει στους ανθρώπους, τι τους περιμένει, και οι θεοί τον τύφλωσαν για να ησυχάσουν.

Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο Τειρεσίας άλλαξε φύλο επτά φορές. Πατέρας του ήταν ο Ευήρης, απόγονος όχι του Σπαρτού Ουδαίου αλλά του Ουδαίου από τη Σπάρτη. Μητέρα είχε την Χαρικλώ, μια από τις αγαπημένες νύμφες της θεάς Αθηνάς. Μόνο που δεν ήταν ο αλλά η Τειρεσία. Με άλλα λόγια, γεννήθηκε κορίτσι. Πανέμορφο κορίτσι. Στα επτά του, το είδε ο θεός Απόλλωνας και το αγάπησε. Η Τειρεσία ζήτησε να της μάθει ο θεός την μαντική τέχνη, πράγμα που έγινε. Όμως, αρνήθηκε να πλαγιάσει μαζί του. Ο Απόλλωνας θύμωσε και την έκανε άνδρα. Ως άνδρας, ο Τειρεσίας κλήθηκε στον Όλυμπο να γνωμοδοτήσει πάνω στην διαφορά του Δία και της Ήρας. Απάντησε ότι η γυναίκα νιώθει στον έρωτα την πιο μεγάλη ηδονή. Η Ήρα θύμωσε και τον μεταμόρφωσε σε γυναίκα. Όμορφη γυναίκα. Αγάπησε έναν όμορφο άντρα, από το Άργος. Δεν πρόλαβε να χαρεί τον έρωτά της, επειδή κορόιδεψε ένα άγαλμα της Ήρας, η οποία πάλι θύμωσε κι αυτή την φορά την μεταμόρφωσε σε άσχημο άνδρα. Καμιά δεν τον ήθελε ώσπου τον λυπήθηκε ο Δίας και τον μεταμόρφωσε σε πάρα πολύ όμορφη γυναίκα. Την ερωτεύτηκε ο Γλύφιος από την Τροιζήνα και θέλησε να την βιάσει. Η Τειρεσία όχι μόνο αντιστάθηκε αλλά μπόρεσε και να σκοτώσει τον επίδοξο βιαστή. Ο Γλύφιος όμως, ήταν ερωτικά προστατευόμενος του θεού Ποσειδώνα που ζήτησε από τις Μοίρες να την τιμωρήσουν. Την έκαναν άνδρα.

Δεν τέλειωσαν εδώ τα βάσανά του. Στους γάμους του Πηλέα και της Θέτιδας, ξέσπασε αντιδικία για το ποια είναι η πιο όμορφη. Όχι ανάμεσα στην Ήρα, την Αθηνά και την Αφροδίτη αλλά ανάμεσα στην Αφροδίτη και τις τρεις Χάριτες, οι οποίες, για την περίσταση, δεν ήταν οι γνωστές (Αγλαΐα, Ευφροσύνη και Θάλεια) αλλά οι Καλή, Πασιθέα και Ευφροσύνη. Κάλεσαν όχι τον Πάρη αλλά τον Τειρεσία να κρίνει. Διάλεξε την Καλή κι έκανε την Αφροδίτη να θυμώσει μαζί του. Τον μεταμόρφωσε σε γριά. Η Καλή της χάρισε όμορφα μαλλιά που, αν και γριά, την έκαναν πολύ επιθυμητή. Η Τειρεσία βρέθηκε στην Κρήτη, όπου την ερωτεύτηκε ο Άραχνος, ο οποίος καυχιόταν ότι είναι εραστής της Αφροδίτης. Η θεά της ομορφιάς έκανε τον Άραχνο νυφίτσα και την Τειρεσία ποντικό και κάπου εδώ τελείωσε αυτή η ιστορία.

Όμως, σε κάποια από τις φάσεις της ζωής του, ο Τειρεσίας επινόησε το κηρύκειο, κυριότερο έμβλημα του Ερμή. Ειδικοί πιστεύουν ότι τα δυο φίδια στο κηρύκειο είναι υπαινιγμός για τα αντίστοιχα στον Κιθαιρώνα, αρσενικό και θηλυκό, και δηλώνουν την διπλή φύση του Ερμή ως απεσταλμένου τόσο του Δία όσο και της Αφροδίτης, ουσιαστικά θεού αρσενικού και θηλυκού ταυτόχρονα, όπως μετουσιώνεται στον Ερμαφρόδιτο. Ο Τειρεσίας ως ο άνθρωπος που έζησε και με τα δυο φύλα ήταν ο πιο κατάλληλος να κατασκευάσει το συμβολικό ραβδί.

(protagon.gr, 18.12.2015)

 

Add comment


Security code
Refresh

Επικοινωνήστε μαζί μας