Ο Έλληνας και οι γιοι του

Κάποια στιγμή, η Πύρρα, η γυναίκα του Δευκαλίωνα, δέχτηκε την επίσκεψη του Δία που την έκανε δική του. Ο γιος, που γεννήθηκε, ονομάστηκε Έλληνας. Ο Δευκαλίωνας τον νόμιζε δικό του παιδί. Μεγαλώνοντας, ο Έλληνας διαδέχτηκε τον Δευκαλίωνα και έγινε βασιλιάς στην θεσσαλική Φθία. Οι εκεί κάτοικοι ονομάστηκαν Έλληνες. Παντρεύτηκε τηννύμφη Ορσηίδα που του έκανε τρεις γιους, τον Αίολο, τον Δώρο και τον Ξούθο, πατέρα του Ίωνα και του Αχαιού. Οι απόγονοι των παιδιών του ονομάστηκαν αντίστοιχα Αιολείς, Δωριείς, Ίωνες και Αχαιοί. Όλοι τους όμως υπερηφανεύονταν ότι ήταν Έλληνες, απόγονοι του Έλληνα.

Οι ειδικοί πιθανολογούν ότι τα ονόματα των γιων του Έλληνα προστέθηκαν εκ των υστέρων για να συνδέσουν τους λαούς με κοινούς προγόνους. Βασικό επιχείρημα σ’ αυτή την άποψη είναι ότι, ουσιαστικά, κανένας από τους τρεις του δεν έχει «ιστορία». Είναι υπάρξεις χωρίς δράση και αναφέρονται για να αιτιολογήσουν κάποιες καταστάσεις.

Ο Έλληνας αναφέρεται ως επώνυμος ελληνόφωνου φύλου. Ξέρουμε ότι τέτοιος λαός όντως υπήρξε. Αγνοούμε πότε αναπτύχθηκε και πού έδρασε. Υποθέτουμε, κάπου στην Θεσσαλία, πιθανολογούμε ότι μιλούσε την αιολική διάλεκτο.

Ο Δώρος μαθαίνουμε ότι είχε ένα γιο, τον Αιγίμιο. Αναφέρθηκε ήδη πώς, με την παρεμβολή του Ύλλου (του γιου του Ηρακλή), δημιουργήθηκαν τα τρία φύλα των Δωριέων.

Η δράση του Ξούθου συγχέεται με αυτή του Ίωνα και μπερδεύεται στον χρόνο. Όσο για τον Αχαιό, δεν υπάρχουν πληροφορίες για την δράση του. Η τολμηρή άποψη ότι τα πάντα δένουν, αν υποτεθεί ότι ο Αχαιός ταυτίζεται με τον Πέλοπα, έχει καταπολεμηθεί. Θα μας βόλευε, αν είχε επικρατήσει!

Ο Ποσειδώνας πήρε τον Πέλοπα και τον ανέβασε στον Όλυμπο. Κάποια στιγμή τον κατέβασαν (π.χ. στην Θεσσαλία, όπου ο Όλυμπος). Κατέβηκε στην Πελοπόννησο, νίκησε τους πάντες και τα πάντα και άπλωσε την κυριαρχία του σε όλη την χώρα από τον Ισθμό και νότια. Οι απόγονοί του λογίζονται Αχαιοί, Αχαιών βασιλιάδες. Με τον εγγονό του, Αγαμέμνονα, αρχηγό όλων των Ελλήνων στον Τρωικό πόλεμο. Και ο Αυτησίωνας, ένας αγνώστων λοιπών στοιχείων αρχαίος ιστορικός (τον αναφέρει ο σχολιαστής της Ωδής «Εις Ολυμπιονίκας» του Πίνδαρου), ισχυρίζεται ότι ο Πέλοπας ήταν Αχαιός από την Ώλενο, μια από τις δώδεκα πόλεις της Αχαϊκής συμπολιτείας. Η εκδοχή αυτή έχει καταρριφθεί και σήμερα δεν διαθέτει οπαδούς.

Μένει ο Αίολος, χωρίς ουσιαστική δράση κι αυτός αλλά με πλήθος επώνυμους απογόνους. Οι οποίοι και δράση είχαν και σχεδόν σε όλο τον Ελλαδικό χώρο απλώθηκαν.

Ο Έλληνας αναφέρεται ως βασιλιάς της Φθίας. Ο Αίολος που τον διαδέχτηκε, βρέθηκε βασιλιάς όχι της Φθίας αλλά ολόκληρης της Θεσσαλίας. Η οποία τότε ονομαζόταν Αιολίδα. Ο Αίολος απέκτησε έξι κόρες κι επτά γιους, τους Αθάμα και Κρηθέα (δραστηριοποιήθηκαν στην Θεσσαλία), Σαλμωνέα, Σίσυφο και Περιήρη (συνδέθηκαν με την Πελοπόννησο), Δηιονέα (βασιλιά στην Φωκίδα) και Μάγνητα, του οποίου οι γιοι πήγαν στη Σέριφο. Οι παραλλαγές του «οικογενειακού δέντρου» του, τον εμφανίζουν πατέρα των κοριτσιών Αλκυόνη, Καλύκη, Κανάκη, Μελανίππη, Πεισιδίκη και Περιμήδη.

(τελευταία επεξεργασία, 5 Απριλίου 2021)

Επικοινωνήστε μαζί μας