Τα ομηρικά είναι ενταγμένα μέσα σε ένα γενικότερο σύνολο ηρωικών επών που ονομάζεται «Τρωικός κύκλος» και περιλαμβάνει επτά μακροσκελή ποιήματα, από τις αφορμές για την εκστρατεία ως μια γενιά μετά το πάρσιμο της Τροίας. Είναι δύσκολο να ξεδιαλύνουμε, ποιο από αυτά συντέθηκε πρώτο και ποιο δεύτερο κι ουσιαστικά δεν έχει σημασία. Εκείνη, που μπορούμε εύκολα να προσδιορίσουμε, είναι η αφηγηματική τους σειρά:
Εκτός από τα ομηρικά, κανένα άλλο έπος από τον Τρωικό Κύκλο δε σώθηκε πέρα από σκόρπιους στίχους.
Ο επικός κύκλος
---------------------
Ο Τρωικός Κύκλος, στον οποίο ανήκουν η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, είναι ενταγμένος στον ευρύτερο χώρο της ηρωικής επικής ποίησης που ονομάζεται «Επικός Κύκλος». Περιλαμβάνει πέντε ομάδες επών, σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε, από τις οποίες τα σχετικά με την Τροία είναι, σε αφηγηματική σειρά, τελευταία. Πρόκειται για τα εξής έπη:
Πέρα από την Τιτανομαχία, όλες οι ειδήσεις που έφτασαν ως εμάς γύρω από το ηρωικό έπος αφορούν ποιήματα που έχουν σχέση είτε με το Άργος και τη Θήβα είτε με την Τροία. Από όλα αυτά, μόνον η Ιλιάδα και η Οδύσσεια μας παραδόθηκαν. Ίσως, επειδή μόνον αυτά αντικατοπτρίζουν τη «συγκρατημένη τελειότητα», που αναφέρει ο Ρ. Λίβινξτον («Το Ελληνικό πνεύμα και η σημασία του για μας»), διορθώνοντας τον Σέλεϊ, ο οποίος μιλούσε για «συγκρατημένο μεγαλείο».
Δυο λόγια για τον Όμηρο
Ούτε πότε έζησε ούτε πού γεννήθηκε ούτε πώς και πού πέθανε είναι γνωστά για τον Όμηρο. Η παράδοση θέλει γονείς του τον Μαίονα και την Κρηθηίδα ή να είχε παππού του τον Οδυσσέα. Επτά πόλεις διεκδικούσαν με αξιώσεις την τιμή να είναι ο τόπος, όπου γεννήθηκε: Κύμη, Σμύρνη, Χίος, Κολοφών Μ. Ασίας, Σαλαμίνα Κύπρου, Ρόδος, Άργος. Υπήρχαν κι άλλες λιγότερο πειστικές. Αναφέρεται ποιητικός αγώνας του στην Χαλκίδα με τον Ησίοδο, από τον οποίο έχασε, επειδή ο αντίπαλός του υμνούσε ειρηνικά έργα. Αυτό, όμως, μάλλον απηχεί μια παλιά αντίληψη ότι και οι δυο (όπως και το έπος γενικότερα) είχαν κοινές αιολικές ρίζες. Άλλοι τον θεωρούν σύγχρονο ή κατά 60 - 80 χρόνια μεταγενέστερο του Τρωικού πολέμου (12ος π.Χ. αιώνας) κι άλλοι ότι έζησε τον 8ο π.Χ. αιώνα.
Ο ίδιος αφήνει να διαφανεί ότι έζησε πολύ αργότερα απ' όταν συνέβησαν τα γεγονότα που περιγράφει, καθώς αναφέρεται σε μακρινές σ' αυτόν εποχές και δημιουργεί παρομοιώσεις με σύγχρονές του καταστάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παροιμία στον στίχο 381 της ραψωδίας Ι της Ιλιάδας «Ουδ' όσ' ες Ορχομενόν ποτινίσεται ουδ' όσα Θήβας» («ακόμα κι αν μου χαρίσουν τα πλούτη του Ορχομενού και των (αιγυπτιακών) Θηβών» δεν πρόκειται να πειστώ) που παραπέμπει στον 14ο π.Χ. αιώνα.
Η παράδοση τον θέλει τυφλό (Όμηρος αιολικά σημαίνει «ο μη ορών», αυτός που δεν βλέπει), όπως άλλωστε θέλει κι όλους τους μυθικούς τραγουδιστές, τους αοιδούς, πρόγονους των τροβαδούρων, που περιφέρονταν από κάστρο σε κάστρο και, στις αυλές των αρχόντων, υμνούσαν παλιά ηρωικά κατορθώματα, για να βγάλουν το ψωμί τους.
Του αποδίδουν την Ιλιάδα, την Οδύσσεια, 34 ύμνους ή Προοίμια σε εξάμετρο, που αναφέρονται στους θεούς, μια σειρά από κωμικές παρωδίες επών με ήρωες ζώα και τον "Μαργίτη", μια επίσης παρωδία με θέμα έναν χαζό και τις περιπέτειές του.
(τελευταία επεξεργασία, 26 Δεκεμβρίου 2021)