Όταν, μετά τον Έκτορα, η Εκάβη έμεινε έγκυος στον Πάρη, είδε στον ύπνο της ένα όνειρο τρομαχτικό: Αντί για παιδί, γέννησε ένα δαυλό που τριγυρνούσε στην Τροία και πυρπολούσε την πόλη. Ή, κατά τον Πίνδαρο, μια τερατόμορφη Ερινύα με εκατό χέρια, στα οποία κρατούσε εκατό αναμμένους δαυλούς που έβαζαν φωτιά στην Τροία. Τρεις διαφορετικοί εξηγητές ονείρων κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τον εφιάλτη.
Κατά τον Ευριπίδη («Ανδρομάχη», 296 κ.ε.), η Κασσάνδρα, κόρη του Πριάμου και της Εκάβης, προφήτευσε πως το παιδί που θα γεννιόταν, θα προκαλούσε την καταστροφή της Τροίας. Και ζήτησε από τους γονείς της να το σκοτώσουν μόλις θα γεννιόταν. Όμως, όπως έχει ήδη αναφερθεί, την Κασσάνδρα κανένας δεν την πίστευε.
Κατά τον Απολλόδωρο (ΙΙΙ 149), ο Πρίαμος κάλεσε τον γιο του, Αίσακο, να του εξηγήσει το όνειρο. Αυτός είπε ότι το παιδί που θα γεννηθεί, θα γίνει αιτία να καταστραφεί η Τροία. Και πρότεινε να το αφήσουν έκθετο στα βουνά. Κατά άλλη εκδοχή, δεν υπήρξε όνειρο. Απλά, ο Αίσακος προφήτεψε ότι το παιδί που θα γεννιόταν μια συγκεκριμένη ημέρα, θα έφερνε στην Τροία την καταστροφή. Τη συγκεκριμένη όμως ημέρα γεννήθηκαν δυο αγόρια, ο Πάρης και ο γιος του Θοιμίτη και της Κίλλας, αδελφής της Εκάβης. Ο Πρίαμος βρήκε πιο εύκολη λύση να σκοτώσει το νεογέννητο ανιψάκι του, ήσυχος ότι έκανε το καθήκον του απέναντι στην πόλη και τους συντοπίτες του. Η Κίλλα άλλωστε είχε σμίξει και με τον Πρίαμο και του είχε κάνει γιο, τον Μύνιππο.
Κατά τον Παυσανία (10, 12, 5), την εξήγηση του εφιάλτη ανέλαβε η Ηροφίλη («αυτή που η Ήρα αγαπά»), η αρχαιότερη από τις Σίβυλλες, ιέρεια στον ναό του Σμινθέα Απόλλωνα. Αυτή ήταν που είπε ότι το παιδί που θα γεννιόταν, θα γινόταν αιτία να καταστραφεί η Τροία.
Η πιο ισχυρή από τις εκδοχές αυτές δέχεται ότι ο Πρίαμος πείστηκε πως το νεογέννητο έμελλε να γίνει η συμφορά της Τροίας. Ανέθεσε σε κάποιον Αρχέλαο να το πάει στη κορφή της Ίδας κι εκεί να το σκοτώσει. Αυτός το πήγε στο βουνό αλλά δείλιασε να γίνει φονιάς. Προτίμησε να το αφήσει εκεί έκθετο. Γύρισε στην πόλη κι είπε στον Πρίαμο ότι το σκότωσε.
Το μωρό όμως ήταν πολύ τυχερό. Μια αρκούδα του έδινε το γάλα της για πέντε ημέρες και το κράτησε ζωντανό. Υπάρχουν ερευνητές που συνδέουν την αρκούδα με την θεά Άρτεμη, η οποία είχε μεγάλη σχέση με το θηρίο και θυμίζουν ότι και η Αταλάντη εγκαταλείφθηκε στα βουνά και σώθηκε από μιαν αρκούδα. Την έκτη ημέρα, ο Αρχέλαος ανέβηκε στο βουνό, ανήσυχος να μάθει για το μωρό. Το βρήκε σώο και θαύμασε ότι κάτι θεϊκό συνέβαινε. Αποφάσισε να το πάρει και να το μεγαλώσει ο ίδιος. Και το ονόμασε Πάρη. Επειδή, όπως ειπώθηκε, τον είχε μαζί του, όσο ήταν μωρό, και τον έβαζε να ξαπλώσει στην «πήρα» του (σακούλα, ταγάρι, τορβά).
(τελευταία επεξεργασία, 15 Ιανουαρίου 2022)